مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية
لونك المفضل
الألوان

منتدى شملت والنيه اربد



كلمات دليلية:

مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية Emptyمدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية

ahlam
ahlam
vip
vip
 نُشر في الخميس 2 ديسمبر 2010 - 3:24

مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخيةودرجة ممارستهم لها في الأردن وبناء برنامج لتنمية مهارات
الطّريقة التاريخية
إعداد
رفيد محمد عطوي المواجدة
إشراف
الأستاذ الدكتور:توفيق أحمد مرعي
الملخص
هدفت هذه الدّراسة إلى مدى معرفة معلمي التاريخالطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن وبناء برنامج لتنمية مهاراتالطّريقة التاريخية من خلال الإجابة عن الأسئلة الآتية:
-ما مهارات الطريقة التاريخية التي يفترض أن يمتلكهامعلمو التاريخ؟
2 - ما مدى معرفة معلمي التاريخ في المرحلة الأساسيةالعليا في لواء المزار الجنوبي/محافظة الكرك /الأردن الطريقة التاريخية؟
3- ما درجة ممارسة معلمي التاريخ في المرحلة الأساسيةالعليا في لواء المزار الجنوبي/محافظة الكرك /الأردن الطريقة التاريخية ؟
4-هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدّلالة (α .05 ≥ 0)حول مدى معرفة معلمي التاريخللطريقة التاريخية تعزى لمتغيرات الجنس والخبرة والمؤهل؟
5- هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدّلالة (α .05 ≥ 0)حول درجة ممارسة معلمي التاريخللطريقة التاريخية تعزى لمتغيرات الجنس والخبرة والمؤهل؟
6-مامكونات برنامج في الطّريقة التّاريخية؟
تكونمجتمع الدراسة من جميع معلمي ومعلمات التاريخ الذين يدرسون المرحلة الأساسيةالعليا:الثامن،التاسع والعاشر في مديرية تربية وتعليم لواء المزار الجنوبي/محافظةالكرك/الأردن والبالغ عددهم 32 معلما ومعلمة.أما عينة الدراسة فقد تكونت من جميعأفراد الدراسة،وتم اختيارهم بطريقة العينات القصدّية.
تم الإجابة عنالسؤال الأول من خلال الأدب النظري ومن خلال إجراءات الدّراسة وبناءا على ذلك تمإجمال مهارات الطريقة التاريخية بأداة الملاحظة التي يفترض أن يمتلكها معلموالتاريخ.
تم الإجابةعن السؤال الثاني والرابع من خلال اختبارالاختيار من متعدد بعد الصدق والثبات للأداة لقياس مدى المعرفة في الطريقةالتاريخية في لواء المزار الجنوبي/محافظة الكرك/الأردن،تكوّن الاختبار من 21 فقرة.
أماالسؤال الثالث والخامس أعد الباحث لهما أداة الملاحظة لقياس درجة ممارسة معلميالتاريخ الطريقة التاريخية في لواء المزار الجنوبي/محافظة الكرك/الأردن ،تكونتأداة الملاحظة من 26 فقرة،وبعد التأكد من صدقها وثباتها تم ملاحظة معلمي التاريخداخل غرفة الصف.
أما بالنسبةللسؤال السادس تم الإجابة عليه بناءا على نتائج الدراسة من خلال الاختبار من متعددالذي يقيس مدى المعرفة للسؤالين الثانيوالرابع ،وأداة الملاحظة التيتقيس درجة الممارسة للسؤالين الثالث والخامس، وبناءا على النتائج المتدنية لمدى المعرفة ودرجة الممارسة تم بناء مكوناتبرنامج في الطريقة التاريخية لتنمية مدى المعرفة ودرجة الممارسة عند معلمي التاريخفي الطريقة التاريخية(النصوص والوثائق).
استخدمالباحث البرنامج الإحصائي المحوسب SPSS الذي تم من خلاله استخراج المتوسطات الحسابية للسؤالين الثانيوالثالث،وتحليل التباين الثلاثي للسؤالين الرّابع والخامس.
تم التوصل إلى النتائج التالية :
1-حصل معلمو التاريخ على درجة متدنية في معرفة الطريقةالتاريخية.
2-كانت درجة ممارسة معلمي التاريخ للطريقة التاريخيةمتدنية.
3-هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدّلالة (α .05 ≥ 0)حول مدى معرفة معلمي التاريخالطريقة التاريخية تعزى لمتغيري الخبرة والمؤهل أما الجنس فهو غير دال إحصائيا.
4-هناكفروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدّلالة (α .05 ≥0)حول درجة ممارسة معلمي التاريخ الطريقة التاريخية تعزى لمتغيري الخبرة والمؤهلأما الجنس فهو غير دال إحصائيا.
5-بناء مكونات برنامج في الطّريقة التاريخية بناءا علىالنتائج المتدنية من خلال أداتي الاختبار والملاحظة.












How much do thehistory teachers know about the historical method and its performance in Jordanand according
construing program components
to the historicalmethods


Prepared By: Rafeedmohammad al-Mawajdeh

Supervised by :Prof.Tawfeeq Ahmad Marei

Abstract

This study aimed at investigating howmuch do the history teachers know about the historical method and itsperformance to it in Jordanand constructing a program according to the following questions:
1. what are the historical methods skills assumeld to be with the historyteachers.
2. how much do history teachers in the upper basic stage in al-MazarAl-janobi al-karak/ Jordanare aware of historical method .
3. what about the degree of performance of the history teachers in theupper basic stage at Al-mazar Al-janobi /al-karak /Jordan –for the historical method .
4. Are there any statistical differences at the level of significance(0.05≥ α) about the history teachers performance degree forthe historical method due to these variables : sex , experience andqualification .
5. Are there any statisticaldifferences at the level of significance (0.05≥ α) about the knowledge range of history teachers forthe historical methethod due to these variables :sex, experience andqualification .
6. what are the components of the program in the historical method?

The studypopulation consisted of all teachers of history teaching at the upper basicstage .the eighth ,the ninth ,and the tenth classes at Al-mazar Al-janobi directorate / Al-karak/ Jordan .
Whoamounted 32 teachers (males and females) . the sample study consisted of all study individuals who were chosenaccording to the intentional sample .
The firstquestion was answered from the theoretical literature and from the studyprocedures ,consequently , the skills of the historical methods were gatheredin the observation tool assumed to be owned by teachers of history .

The secondand the fourth questions were answered through a multiple choice test after areliable and aconsistent test for the tool to measure the knowledge range forthe histioncal method at Al..mazar Al – Janobi\ Al.karak\ Jordan.
α
The testconsisted of .(21) paragraphs. For the researcher prepared an observation toolfor them to measure the performance degree for history teachers at Al- Mazardirectorate. The observation tool consisted of (26) paragraphs. After theirconsistency and reliability being checked, history teachers were observedinside the classroom
The sixth question was answered basing on the findings of the study throughthe
Multiple choice test which measuresthe range of knowledge for the2nd and the
4th and the observation tool which measures the performance degree for the third andthe fifth questions. As well as the low results for ther range knowledge anddegree at performance, the components were constructed for the programaccording to the historical method to develop the range of knowledge and ofdegree performance for the historyteachers in the mistactial (Texts and douments) The researcher used thestatistical program (spss) with theMathmatical means were connted for the and tribble varience analysis. For the fourth and fifth questions.
It wasconcluded the following.
1. History teachers got low grades in knowing the historical method.
2. History teachers performance for the historical method was low.
3. There are statistical differences at the significant level (0.05≥ α) about the knowledge range for history teachers andthe historical method due to these variablersuch as qualification whereas sexdosen’t signify statistically .
4. There are statistical differences at the significant level of (0.05≥ α) about performance degree for history teachers forthe historical method. For the variables experience and quatification whereassex dosen’t signify statistically
5. constructing the progrom components in the historical method accordingto the low results through the test and tools

remove_circleمواضيع مماثلة

اعلانات نصية