تصورات معلمي المدارس الحكومية الأساسية والثانوية وطلبتها نحو أنماط الضبط الصفي
لونك المفضل
الألوان

منتدى شملت والنيه اربد



كلمات دليلية:

تصورات معلمي المدارس الحكومية الأساسية والثانوية وطلبتها نحو أنماط الضبط الصفي Emptyتصورات معلمي المدارس الحكومية الأساسية والثانوية وطلبتها نحو أنماط الضبط الصفي

avatar
شملت والنيه اربد
المدير العام

المدير العام
 نُشر في الأحد 5 يونيو 2011 - 18:31

تصورات معلمي المدارس الحكومية الأساسية والثانوية وطلبتها نحو أنماط الضبط الصفي ‏ في شمال فلسطين في شمال فلسطين
Classroom Discipline Modes Practices as Perceived by Elementary ‎and Secondary School Teachers and Students in Palestine
هدفت
الدراسة إلى التعرف على تصورات معلمي المدارس الأساسية والثانوية وطلبتها
نحو أنماط الضبط الصفي في فلسطين، بالإضافة التعرف إلى أثر متغيرات الجنس،
والمرحلة الدراسية، والتخصص للطالب، ومتغيرات الجنس، والشهادة العلمية،
والمرحلة الدراسية التي يدرس فيها المعلم على هذه الأنماط. ولتحقيق ذلك
أجريت الدراسة على عينة قوامها (566) طالباً وطالبة، و(206) معلماً ومعلمة.
وقد أظهرت نتائج الدراسة أن نمط الأسلوب الوقائي الإرشادي كان الأسلوب
السائد في المدارس من وجهة نظر كل المعلمين والطلبة، كما وأظهرت النتائج أن
نمط الأسلوب العقابي التسلطي يظهر بوضوح في مدارس الذكور، وخاصة مدارس
المرحلة الأساسية، ولدى المعلمين الذين يحملون درجة الماجستير، بالإضافة
إلى ذلك أظهرت نتائج الدراسة أن طلبة التخصص الأدبي كانوا يحبذون نمط
الأسلوب الوقائي الإرشادي, ولم تظهر الدراسة فروقاً ذات دلالة إحصائية عند
مستوى (? = 0.05) في تصورات المعلمين نحو أنماط الضبط الصفي تبعاً لمتغير
المرحلة الدراسية لديهم. وبشكل عام بينت نتائج الدراسة أن المعلمين هم
الأكفأ في تفسير أنماط الضبط الصفي التي تستخدم بالمدارس مقارنة بالطلبة.
The
aim of this study was to investigate perceptions of teachers and
students towards classroom discipline modes in Palestine. It also aimed
at investigating effects of variables of students’ gender, educational
stage, and major, other variables related to teachers were also
examined, and include: gender, scientific degree, and educational stage
on these modes. To achieve these aims, the study conducted on a sample
of (566) students and (206) teachers. The results of this study, reveals
that the method of preventive counseling mode was seen by both teachers
and students as the dominant method in schools, where as, the method of
autocratic punishing mode was appear clearly in elementary stage male
schools. In addition, the study shows that (M.A) teachers used the
method of autocratic punishing mode more frequently than other teachers.
Furthermore, significant differences at ( ? = 0.05) was found in major
variable in favor of literary students, while no significant differences
were found at ( ? = 0.05) in teachers’ perceptions towards classroom
discipline modes in accordance with educational stage variable. In
general, the results of the study indicates that teachers were more
efficient than students in explaining the classroom discipline modes
that practiced in schools.
النص الكامل

remove_circleمواضيع مماثلة

اعلانات نصية